Humanistisk Samfund har i dag afgivet høringsvar til lovforslaget om ændringer i folkeskoleloven.
I en lillebitte underparagraf (§16d, stk 2) bliver det nemlig foreslået, at kristen konfirmationsundervisning skal kunne erstatte det, der hedder understøttende undervisning. Forkyndende undervisning skal altså erstatte undervisning hvis formål, ifølge undervisningsministeriet selv er, at:
“skulle understøtte den faglige undervisning og/eller
styrke eleverne personligt med læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel”.
Vi tager den lige igen: Man vil skrive ind i folkeskoleloven, at forkyndende kristen undervisning skal kunne erstattet faglig undervisning eller sociale kompetencer og trivsel.
Og hvis vi skulle se bort fra det helt principielt forkerte i, at man indfører muligheden for forkyndende undervisning i den danske folkeskole (og det skal vi ikke!), så vi vil gerne undre os højlydt over, at forslaget kommer selvom undervisningministeriets egen evalueringsrapport viser, at eleverne ikke får noget hverken fagligt eller trivselsmæssigt ud af det – men at præsterne er glade!