Et godt logo siger på et øjeblik mere end tusinde ord. Det er nu godt 50 år siden humanistsymbolet blev skabt og taget i brug. Logoet fik navnet ”Happy Human” og er siden blevet symbolet for humanistiske værdier, bevægelser og organisationer verden over – også for Humanistisk Samfund.
Det startede med en konkurrence
I 1965 besluttede vores søsterorganisation i Storbritannien, British Humanist Association, sig for at spørge sine medlemmer om at komme med forslag til et nyt logo, som skulle repræsentere humanisme internationalt.
Redaktøren af Humanist News, Lindsay Burnet, beskrev foreningens behov som lige så umulige som ved alle andre logo-konkurrencer:
“Et humanistisk symbol har ofte været diskuteret, og det er ikke nogen enkel opgave for en designer. Et praktisk krav er, at symbolet skal være enkelt, i stand til at blive reproduceret som stregtegning og klart identificerbar – og uden forveksling med andre kendte varemærker.”
Det kom cirka 150 bidrag til konkurrencen, naturligvis fra Storbritannien, men også fra fx Mexico, Australia og sågar et bedemandsfirma i Canada.
Vinderbidraget kom fra London, og kunstneren var en forholdsvis velrenommeret grafisk designer ved navn Dennis Barrington. Det originale logo ses her til venstre.
Grafisk sikkert
Et logo er vellykket, når det er selvklart. Når alle synes at det er så logisk, at de ikke stiller spørgsmålstegn ved om det kan være anderledes. Så er det lykkedes at skabe en historie ud over blot det lille billede.
Det geniale ved Happy Human er at det både er symmetrisk og alligevel er den venstre arm lidt højere oppe end den højre. En lille grafisk spænding, som pirrer øjet nok til at genkende det. I Storbritannien har de prøvet at redesigne logoet, men det er altid faldet dårligere ud.
British Humanist Association prøvede at gøre armene på mennesket lige lange – det mistede sit særkende og blev ”almindeligt”. Man prøvede at gøre det tykkere, og det blev bare klodset. I dag har BHA det i en vredet form, og i Norge har HEF gjort deres logo en anelse slankere.
Utallige variationer
Da BHA først havde taget logoet i brug, tog den 13 år unge internationale humanistiske organisation, International Humanist and Ethical Union (IHEU), det også til sig. I Norge valgte ungdomsforbundet i Human-Etisk Forbund året efter symbolet som sit mærke og købte reversnåle med symbolet fra England. I dag får vi i Danmark vores reversnåle og andet med Happy Human på fra HEF i Norge. Se fx på deres netbutik her.
I 1980’erne var symbolet udbredt også til Holland, USA og Sydafrika. På dette tidspunkt hed det endnu ”Happy Man” – ikke som nu Happy Human.
Visse grene af den humanistiske bevægelse har skabt deres eget logo over denne kombination af det store H og et menneske. Fx er de svenske Humanisterna lavet helt deres egen variant.
Det lille menneske består
British Humanist Association har rettighederne til mærket, men stiller det frit til rådighed for andre humanistiske organisationer. Således var det heller ikke besværligt, da Humanistisk Samfund skulle have et logo efter vores start i 2008. Det var skabt, og det gav os dermed mere tyngde som en ung organisation at være del af en international bevægelse, symboliseret ved blot et logo.
Ole Morten Nygård, grafiker og talsperson